tirsdag den 1. januar 2013

Nytårskager 2013

Selvom jeg havde nattevagt nytårsnat, skulle hverken familie eller kolleger snydes for kage. Jeg havde bagt to slags - en chokoladekage med solbærmousse og selvfølgelig kransekage.

Vi havde så travlt på arbejde til midnat, at kransekagen først blev spist kl. 6.20 - sammen med en kop te. Men den smagte nu stadig godt :)



Kransekagen er fra Mette Blomsterbergs bog "Søde sager" og er med fyld af solbær, hvilket gav en dejlig syrlig smag sammen med den søde kransekage.

Kransekage med solbær
Cirka 25 styk

200 g rørsukker
60 g æggehvide
500 g marcipan

Rør æggehvide og rørsukker sammen i en skål og lad det trække i 1/2 time, så sukkeret bliver opløst. Ælt sukkermassen ind i marcipanen lidt efter lidt , til kransekagemassen er ensartet.

Del kransekagemassen i lige store stykker. Tril stykkerne til kugler, som sættes på en bageplade med bagepapir. Kuglerne trykkes let flade og der laves et hul i midten på hver kugle. Hullerne fyldes ca. 3/4 op med en god (hjemmelavet) solbærmarmelade.

Bag kransekagerne i ovnen ved 190 grader C i cirka 12-14 minutter til de er let gyldne. Jeg bager dem altid på to plader, så de ikke bliver for mørke i bunden.

Jeg frøs kagerne ned til næste dag, tog dem op og dyppede halvdelen af kagen i smeltet chokolade og dryssede med finthakket pistacienødder.








Chokoladekage med solbærmousse har jeg lavet før, bare som en stor kage. Opskriften er den sammen. Jeg har bare udstukket chokoladekage og pyntet med moussen efterfølgende.








Ingen kommentarer:

Send en kommentar