onsdag den 19. december 2012

Brunkager ala Blomsterberg

De sidste par år har jeg bagt brunkager efter Mette Blomsterbergs opskrift. De er lige tilpas krydrede og sprøde til min smag.

Jeg tilføjer lidt flere pistaciekerner og undlader helt de syltede appelsinskaller, så her kommer min opskrift:

Brunkager

250 g smør
125 g lys sirup
250 g brun farin
2 tsk. Potaske
1 spsk koldt vand
3 tsk stødt kanel
1 tsk stødt nelliker
2 tsk stødt ingefær
1 tsk stødt allehånd
50 g usaltet pistacie kerner
125 g hele smuttede mandler
500 g hvedemel

Smør, sirup og farin smeltes for middel varme. Potasken og vand røres sammen i en kop og røres i den varme sukkerblanding.

Krydderier og mel blandes. Sukker blandingen røres i melblandingen sammen med mandler og pistaciekerner.

Det hele æltes sammen - gerne i en røremaskine - til dejen er ensartet.

Fordel dejen i et fad på cirka 18 x 18 cm. Jeg forer fadet med bagepapir på både bund og siderne.

Sættes i køleskabet til næste dag, hvor dejen deles i 4 lange "baner".
Hver bane skæres i tynde skiver, som bages på bagepapir ved 180 grad C i ca. 7-9 minutter.


Klar til jul :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar