onsdag den 19. september 2012

Lakridssmåkager

Advarsel!! Disse småkager er stærkt vanedannende!!

Min søster fandt opskriften i et blad i lægens venteværelse, tog et billede med sin telefon og skyndte sig hjem for at afprøve dem - og sende opskriften videre. Hele familien er vilde med dem, de er nemme at lave og smager helt fantastisk.





Jeg har ændret en smule på den originale opskrift, så I får min version her.

Lakridssmåkager
Cirka 30 stk.

75 g sød lakrids
125 g blødt smør
200 g hvedemel
160 g rørsukker
1 æg
1/2 tsk bagepulver
2 spsk lakridspulver (jeg brugte "raw liquorice powder" fra Johan Bülow)
50 g tørrede blåbær

Hak lakridsen groft. Bland alle ingredienserne i en skål og ælt dejen godt igennem.




Læg dejen på et stykke bagepair og tril den til en lang pølse. Læg dejpølsen i fryseren i 30 minutter, til den er hård.
Skær rullen ud i 1 cm tykke skiver og fordel småkagerne på en plade med bagepapir.
Bag kagerne ved 200 grader C i cirka 8 minutter.

Lad dem køle helt af på en rist - og nyd





10 kommentarer:

  1. Jubiiiiiiiiieeee nu fik jeg endelig opskriften...;)) Smagsprøve i aften..??

    SvarSlet
  2. Måske... hvis du spørger pænt ;)

    SvarSlet
  3. skal man bruge BÅDE lakrids stykker OG lakrids pulver, kan man nøjes med pulveret?

    SvarSlet
  4. Jeg vil synes, at det er ærgeligt at undlade lakridsstykkerne. De giver sådan en lækker sejhed - og selvfølgelig lakridssmag :)

    Marianne

    SvarSlet
  5. Ændrede lidt, da trangen ikk ville gå væk selvom ingredienserne manglede.. Blåbær blev til gojibær, lakridsen blev af den tarvelige snøre-slags og lidt marcipan røg også i, men mummenumved er gode, nu må vi se om de når at blive kolde inden de er væk.. Må prøve den rene Marianne-style snart, blot for sammenligningens skyld.. Ingen anden grund... Hmm..

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Margit

      Beklager det alt for sene svar. Der har været en fejl på bloggen, så jeg har desværre ikke modtaget din kommentar før nu :-(

      Måske vi skulle mødes til "blindsmagning" ;-)?? Uhmmmmm

      Slet
  6. Kan man godt bruge saltlakrids i stedet for sød?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det tror jeg da godt, du kan. Men det giver selvfølgelig en anden smag.

      God fornøjelse - og vend egentlig tilbage med resultatet.

      Marianne

      Slet
  7. Nu har jeg bagt disse småkager flere gange og folk er fuldstændig VILDE med dem! Og mange er desperate efter at få opskriften.
    Så 1000 tak til kagekonen herfra.

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at høre :-) Tak for kommentaren

      Marianne

      Slet