torsdag den 2. august 2012

Om køkkenhjælp og kys

På en af de dejlige danske sommeraftener var vi inviteret til grill hos et hold venner, og jeg havde fået lov til at stå for desserten.

Jeg havde forberedt det meste hjemmefra, så desserten blot skulle "samles" inden indtagelse. Heldigt for mig var husets ældste datter, Ea på 4 år, en sand dessertmester, så jeg havde kvalificeret køkkenhjælp:)


En koncentreret dessertkok  


Ea stod for børnedesserterne, som blev pyntet smukt med friskplukkede ribs og jordbær fra haven.

Desserten til de voksne blev citronkys med blåbær. En slags syrlig-sød variation over den klassiske Pavlova.




Citronkys med blåbær (4 stk.)


Kys:
2 æggehvider
1 knsp salt
120 g sukker
1/2 tsk citronsaft
Revet skal af 1/2 citron

Fyld:
2 1/2 dl piskefløde
Ca. 1 dl Lemoncurd (købt eller hjemmelavet)

Pynt:
125 g blåbær
Lidt revet citronskal

Æggehvider og salt piskes til hviderne danner bløde toppe. Sukkeret tilsættes lidt ad gangen og under konstant piskning til marengsen er lækker og skinnende. Pisk citronsaft og skal i til sidst.

Sæt marengsen af på en bageplade beklædt med bagepapir i 4 store kys (eller sprøjt dem ud).
Sættes i en 150 grader C varm ovn, som straks skrues ned til 120 grader C. Bages i 45-50 min. 

Fløden piskes til blødt skum og lemoncurd'en vendes forsigtig i.

Læg et par skefulde citronskum på kyssene og pynt med blåbær og citronskal.

Uhmm..... :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar