lørdag den 26. maj 2012

Jordbærtærte med nye danske jordbær

Der er ikke noget som årets første jordbærtærte. Mine forældre var forbi for at hjælpe min ældste søn med at lave en køkkenhave. Som tak bød vi på aftensmad og jordbærtærte.

Jeg tog udgangspunkt i Meyers opskrift, men jeg syntes, at der manglede noget. Derfor blevet den pimpet op med en flødecreme og lidt chokolade. Og den blev god! Det syntes både min mand, mine forældre og alle naboerne, som fik lov til at få "rester".



KageKonens jordbærtærte

Mørdej:
120 g blødt smør
80 g flormelis
30 g mandelmel
1 æg
Kornene af 1/2 stg. vanille
235 g hvedemel
1/2 tsk. salt

Smør, flormelis, mandelmel, æg, vanillekorn og 60 g af hvedemelet kommes i en skål og blandes godt sammen. Tilsæt de resterende 175 g mel og saltet, når den første blanding er ensartet. Bland tingene hurtigt, men grundigt sammen.
Rul dejen ud i 2,5 mm tykkelse mellem to stykker bagepapir og sæt den i køleskabet i min. 1 time.

Når dejen har hvilet på køl tages den ud og en tærteform beklædes med mørdejen. Prik bunden flere steder med en gaffel og sæt den på køl i ca. 30 minutter, mens du laver fyldet.

Pistaciemasse:
250 g sukker
240 g blødt smør
Kornene af 1/2 stg. vanille
165 g mandelmel eller fintblendede mandler
75 g usaltede fintblendede pistacekerner
3 æg
1 nip salt
10 g hvedemel

Bland sukker, smør og vanillekorn sammen med et piskeris. Tilsæt mandelmel og pistacekerner. Tilsæt æggene et ad gangen og pisk 1 minut mellem hvert æg. Tilsæt salt og sigt hvedemelet i. Vend det hele rundt med en dejskraber til det er en ensartet masse.

Fordel pistacemassen på mørdejsbunden og bagt den i ca. 40-45 minutter ved 190 grader C.

Flødecreme:
1 past. æggeblomme
2 spsk. sukker
1 tsk. vanillesukker
1 blad husblas
2 1/2 dl piskefløde

Æggeblomme, sukker og vanille piskes godt sammen. Husblassen udblødes i lidt vand i ca. 5 minutter, tages op og vrides let. Smeltes over vandbad sammen med 1 spsk. vand - og røres herefter forsigtigt i æggeblandingen.
Fløden piskes og vendes sammen med æggeblandingen.

Tærtebunden pensles med lidt smeltet mørk chokolade, flødecremen fordeles jævn og tærten pyntes med jordbær og hakkede pistacekerner.

Nydes helst på terrassen i solen sammen med en god kop the :)




Ingen kommentarer:

Send en kommentar